Geregistreerd: di 23 jun 2009, 08:24 Berichten: 1368 Woonplaats: Beverwijk
Naam hond (en): Abbaio, Bompa Erythros,Flash,Kelso en Piraña(AOA)
Ras van hond (en): Toller, Flatcoat,kruising en Toller
|
|
Gered van een vreselijke dood door Rob Paardekam. maandag 08 februari 2010 | 07:13 | Laatst bijgewerkt op: maandag 08 februari 2010 | 07:37
Tekstgrootte Petra Woord met moeder en haar zes pups. foto Willem Mieras
GOES - Petra Woord uit Goes vangt al jaren zwerfhonden uit de Spaanse enclave Ceuta op. De viervoeter die ze onlangs kreeg, zorgde echter voor wel heel veel drukte in huis. Een week geleden beviel het beestje van zes gezonde pups.
Natuurlijk was Petra vooraf ingelicht over de zwangerschap door de stichting Honden van Ceuta. "Ik heb er wel even over nagedacht en er met mijn man over gepraat", vertelt ze. "Dit is toch even een ander verhaal dan de honden die we doorgaans opvangen. Uiteindelijk hebben we 'ja' gezegd. Zo'n drachtige hond verdient het ook om opgevangen te worden."
De bevalling was overigens nog een hele klus. De eerste pup werd zonder complicaties geboren, maar nummer twee wilde er niet uitkomen, met een keizersnee tot gevolg. "Als deze hond niet van de straat was gehaald, was ze daar een verschrikkelijke dood gestorven", stelt Petra. " Die bevalling zou helemaal zijn misgegaan en dan had ze daar nog een paar dagen liggen creperen op straat."
In plaats van op straat in Noord-Afrika ligt de kersverse moeder nu met haar pups in een warme mand in de Goese Polder. Volgens Petra is het ras niet exact te bepalen, maar gaat het om labrador-retriever-achtige honden. Ze hoopt de moeder en haar zes jongen snel aan nieuwe baasjes te helpen. "Want ik ben een tussenadres, de dieren die ik opvang zijn altijd maar een tijdje bij mij. Soms een half jaar en soms hebben we na een week al een baasje gevonden. Ik bepaal samen met de stichting of een nieuw huis geschikt is. Het gebeurt ook wel eens dat we zeggen: nee, deze hond moet maar niet naar dat drukke gezin."
Ook bij de pups zal Petra er streng op toezien dat ze bij de juiste baasjes terecht komen. Voorlopig blijven ze nog een week of zeven op hun tijdelijke adres in de Goese Polder. Eén ding weet Petra zeker: door het harde straatleven dat hun moeder leidde, zullen het sterke honden worden. pzc.nl